Bez kategorii

Gdy geek bywa kobietą, czyli ile z nas tak naprawdę wie, kim są X-Meni?

Powracam po kolejnej przerwie, a że okazja dzisiaj szczególna, to myślę, że warto poruszyć pewien temat, który od jakiegoś czasu siedzi mi w głowie.

Siedząc w takiej, a nie innej tematyce, zaczynam zauważać pewne prawidłowości. Wchodząc na arenę komiksową, spodziewałam się towarzystwa zdominowanego przez mężczyzn i ewentualnie cosplayerki z cyckami na wierzchu (do których nic nie mam, po za okazjonalną zazdrością). Jakież było moja zdziwienie, gdy odkryłam, że na tym polu równie dużo mają do powiedzenia kobiety. Dlaczego ciągle dziwi nas, że i płeć piękną mogą interesować bohaterowie w trykotach i pelerynach?

Znalezione obrazy dla zapytania big bant theory

Jeszcze do niedawna słysząc słowo „geek” lub „nerd” większość ludzi wyobrażała sobie chuderlawego kujona w okularach, ewentualnie gościa w stylu The Big Bang Theory. Szczególnie w Polsce, gdzie komiksy nigdy nie cieszyły się największą popularnością. Wszystko zaczęło się zmieniać na początku XXI wieku, wraz z premierą pierwszej trylogii o X-menach zwiększyło się grono fanów. I choć na prawdziwy bum trzeba było nam czekać do pierwszych poważnych filmów z Marvel Cinematic Universe.

Pokolenie The Animated Series

Wychowywałam się na przełomie XX i XXI wieku, kiedy w telewizji zaczynały pojawiać się zarówno kreskówki o Spider-manie, jak i Dragon Ball i Power Rangers. Pewnie, mogłam oglądać też te pełnometrażówki z Barbie w roli głównej, ale szczerze – not a big fan. Teraz rozpoczynam trzecią dekadę mojego życia i zaczynam zauważać, jak wiele dziewczyn z mojego pokolenia także wychowało się na tych kreskówkach. Było w nich coś innego, nowego… i nie mówię tutaj o przemocy, która oczywiście także się w tych animacjach przejawiała.

Ty na serio czytasz komiksy?

Tak, czytam, choć w swojej kolekcji mam ich nie wiele, bo to zbyt drogie hobby na moją kieszeń. Widziałam także wszystkie filmy od Marvela i DC, i to nie ze względu na nagie, męskie torsy (choć w przypadku niektórych produkcji, był to jedyny atut). Oglądam też seriale, czytam książki, gram w planszówki i gry komputerowe. I nie, nie robię tego dla szpanu lub by przypodobać się facetom. Robię to, bo sprawia mi to przyjemność. Czy serio jest w tym coś złego?

Nie chcę, żeby ten wywód zabrzmiał, jak wylewanie feministycznych żali. Traktowałam i dalej traktuje to wszystko z bardzo dużym przymrużeniem oka. Śmieję się pod nosem, gdy ludzie dziwnie patrzą się na mnie i moją kumpelę, gdy idąc ulicą rozmawiamy o orgin story superbohaterów lub różnicach między oryginałem a adaptacją. Gdy wpadniemy w trans, potrafimy rozmawiać przez godzinę, jak nie dłużej. Choć w tej relacji mam wrażenie, że to ja jestem ta bardziej zafiksowana, bo nawet teorie spiskowe nie są mi obce, to O. zdecydowanie dotrzymuje mi kroku.

Brainy is the new sexy

W końcu nerd to nie tylko fan popkultury wszelakiej. To też inteligencja, pasja, pomysłowość. To osoby jedyne w swoim rodzaju, które mogą powiedzieć Wam o rzeczach, o których nie macie pojęcia w sposób, który totalnie Was zainteresuje. Dajcie im tylko szansę, a dostaniecie wykład na dobrą godzinę 😉

Znalezione obrazy dla zapytania talk nerdy to me

Drogie Panie, w dniu naszego święta pamiętajmy, że każda z nas jest inna i nie bójmy się pokazywać naszej wyjątkowości. Bądźmy mądre, piękne i miejmy pasje. Bądźmy sobą.

6 thoughts on “Gdy geek bywa kobietą, czyli ile z nas tak naprawdę wie, kim są X-Meni?

  1. Pewnie, że tak! Moim zdaniem w ogóle nie powinno być zdziwienia – kobiety mają takie samo prawo interesować się komiksami, grami czy w ogóle superbohaterami co mężczyźni 😀
    A mi udało się w końcu kupić pierwszy komiks – jednak szarpnęłam się na Gaimana, bo jednak nazwisko mile mi się kojarzy. Nie miałam jeszcze czasu przysiąść, ale nie mogę się doczekać kiedy to zrobię. Kolejne tomy jednak wypożyczę, bo faktycznie komiksy to drogi biznes 😛

    Lubię to

  2. Większość moich znajomych to faceci, mamy podobne zainteresowania i wspólne zajawki, ale komiksy mnie nie kręcą 😉 Natomiast nie widzę nic dziwnego w kobietach które je czytają.

    Lubię to

Skomentuj

