Trygław (inaczej Trygółw) był słowiańskim bóstwem czczonym głównie w okolicach Szczecina, Wolina i Brenny. Przedstawiany był z trzema głowami, a jego atrybutami były czarny koń (który był używany przez kapłanów do przepowiadania przyszłości) oraz święty dąb. Jednak funkcje tego bóstwa do dziś są nieznane.

W XII-wiecznej Polsce gorliwi Chrześcijanie tępią dawne wierzenia, głosząc jedyną słuszną prawdę. Królestwu grożą ogromne zmiany, jeśli Bolesław zwany Krzywoustym nie doczeka się szybko męskiego potomka. Królewski kronikarz Nefas jest świadom niebezpieczeństwa, więc zwraca się o pomoc do kapłanów boga Trygława o pomoc. Chce odmienić przeznaczenie, a takie zabawy nigdy nie kończą się dobrze.

Małgorzata Saramonowicz znana jest jako powieściopisarka, dziennikarka oraz producentka filmowa. Sławę przyniosły jej horrory, które pisała na przełomie XX i XXI wieku. Po premierze thrillera psychologicznego „Siostry” w 1996 roku okrzyknięto ją polską następczynią E.A. Poe. Po 10 latach wraca z interesującą sagą dark fantasy, która może niedługo doczeka się adaptacji.

Wszyscy słyszeliśmy, a nawet czytaliśmy w szkole fragmenty „Kroniki polskiej”. Inaczej ma się sytuacja z jej autorem – Gallem Anonimem – o którym wciąż wiemy mało, a właściwie nic. Głos w tej sprawie postanowiła zabrać autorka „Xięgi…”, której wersja jest jednak fikcją literacką, która z rzadka nawiązuje do badań historyków.

Akcja powieści dzieje się na początku XII wieku, ciężko jednak wskazać dokładną datę. Wszystko trwa około roku, a z tego, co się orientuję niektóre wydarzenia miały miejsce w trochę większym odstępie czasowym. Nie jestem w tej sprawie ekspertem, ale wychowywana przez dwóch historyków, mam jako takie pojęcie.

Głównym bohaterem, a jednocześnie narratorem jest starszy mężczyzna, który na co dzień spisuje swoje wspomnienia. Ciężko nie skojarzyć Nefasa ze znanym nieznanym Gallem. Od tego wątku oczekiwałam sporo, a może inaczej – byłam go niesamowicie ciekawa. Próba zestawienie kronik i powieści fantasy miał w sobie duży potencjał, który nie został do końca wykorzystany. Pojawiają się przeredagowane cytaty z tego średniowiecznego dzieła, jednak nie jest to wystarczające. Nefas tak naprawdę mógłby być zwykłym mędrcem, a nawet rycerzem. Nie zmieniłoby fabuły.

Głównym motorem akcji jest walka o władzę, którą zdobędzie ten, który jako pierwszy spłodzi syna. Jak dla mnie to tło jest bezsensowne. W końcu nie od tego zależało, które z dzieci zdobędzie tron. Zmusza nas to do skupienia się na romansach i scenach łóżkowych, a zamiast polityków i rycerzy dostajemy nałożnice i małą sodomę. Nastawiałam się na Georga R.R. Martina, a nie „50 twarzy Krzywoustego”. Mam niemiłe wrażenie, że bez seksu i krwawych tortur, które także mi się już przejadły, nie mogłaby powstać dzisiaj żadna książka.

Sam tytuł nastawia nas na pogańskie klimaty, które prywatnie bardzo lubię. Szkoda, że ten motyw został tutaj przygotowany na dość średnim poziomie. Przede wszystkim Trygław był czczony głównie na Pomorzu. Myślę, że można by znaleźć bardziej rozpowszechnione bóstwo, które dotyczyło wszystkich Słowian. Same rytuały… Dostajemy niepotrzebnie krwawe ofiary, wytatuowanych kapłanów… Wszystko to już było i nie do końca zgadza się ze znaną powszechnie historią.

Jeśli ignorujemy fakt, że powieść bazowano na historii, a sklasyfikujemy ją jako kolejną powieść fantasy jakich wiele na rynku, to wypada lekko powyżej średniej. Mimo wielu zgrzytów całość zapowiada się ciekawie. Barwne opisy oraz ciekawe postaci (prawdziwe czy nie) to zdecydowanie zalety. Kto wiem, może sięgnę po kolejne tomy…


Tytuł: „Xięgi Nefasa – Trygław. Władca losu”
Cykl: „Xigi Nefasa” tom 1
Autor: Małgorzata Saramonowicz
Data premiery: 25 stycznia 2016 roku
Ocena: 5/10


Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu Znak

 znak

Advertisements

2 myśli na temat “Fantasy dziejów polskich – „Xięgi Nefasa. Trygław. Władca Losu. Małgorzaty Saramonowicz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s