Julian Tuwim jest jednym z najpopularniejszych, a jednocześnie jednym z moich ulubionych, poetów. Obecnie najbardziej znany jest dzięki swoim wierszom skierowanym do młodszego odbiorcy. Niewielu jednak wiem, że Tuwim słynął z ciętego języka i nie bał się w nawet dosadny sposób wyrażać swojej opinii. Wydawnictwo Egmont postanowiła wybrać pięćdziesiąt pełnych emocji teksów z pośród całej plejady genialnych utworów i dodać do nich elegancką szatę graficzną. Nie odnalazłam tutaj moim prywatnych ulubieńców, ale i tak cieszę się, ze ten tomik wpadł w moje ręce. 

„A jeżeli nic? A jeżeli nie?
Trułem ja się myślą złudną,
Tobą jasną, tobą cudną,
I zatruty śnię:
A jeżeli nie?”
No to… trudno.”
– fragment wiersza „Jeżeli”

Teksty Juliana Tuwima bawią i zaskakują od blisko stu lat. Poeta był także założycielem kabaretu „Pod Picadorem” czy grupy „Skamander”. Nie jestem znawczynią poezji, a jedynie miłośniczką niektórych twórców, dlatego na temat samego przekazu i walorów tekstów nie będę za wiele pisać. Pod tymi względami każdy z wierszy należałoby omówić osobno, dlatego zostawię Wam tę przyjemność.

Tomik „Najpiękniejsze wierze” wydany został w twardej, beżowej okładce, którą zdobią różowe akcenty, głównie kwiatowe. Wiersze podzielono na kilka działów, z których każdy wyróżnia się inny kolorem. W środku znajdziemy też sporo delikatnych, minimalistycznych grafik, które zdecydowanie ucieszą oko każdego estety. Wszyscy wiemy, że nie należy oceniać po okładce, ale tutaj ona zdecydowanie uprzyjemnia lekturę.

„Mógł to być new-yorskich scen trick:
Słowa i rytmu prężny dwugłos.
Zaczynam numer – kpiarz, ekscentryk,
Alchemik, tancerz i wirtuoz.”
– fragment wiersza „Hokus-Pokus”

W utworach Tuwima widać zabawę językiem i lekkość, ale też szacunek do słowa. Brak tutaj nadmiernej ilości metafor czy innych środków stylistycznych, dlatego większość teksów jest w miarę łatwa w odbiorze nawet dla laika. Muszę przyznać, że to wydanie pochłonęło mnie bez reszty. 

Jak to możliwe, że osoba w moim wieku (20 jeszcze nie ma, więc mogę się czuć młodo), zna całkiem dobrze twórczość poety takiego formatu? Bądźmy szczerzy, nie jest to najpopularniejsza forma sztuki w XXI wieku. Wszystko zaczęło się od muzyki. Zespół Akurat ma taką piosenkę „Do prostego człowieka”. Tak, to właśnie jest tekst Tuwima. Z resztą wokalista tego zespołu, Tomasz Kłaptocz, ma taką samą słabość do tuwimowskiej poezji jak ja. Pierwszy album, jaki nagrał z zespołem Buldog, został zatytułowany „Chrystus miasta”, tak jak jeden z wierszy tego Skamandryty.

Jest jeszcze jeden projekt, który przekonał mnie do twórczości Tuwima. „Tuwim dla dorosłych” to jedna ze sztuk, na które mam nadzieję, że kiedyś uda mi się wybrać. Co tam, ze teatr Roma mieści się w Warszawie i nie ma już tego w swoim repertuarze. Pomarzyć zawsze można.

„Najpiękniejsze wiersze” to klasyka w pięknym wydaniu. Egmont zdecydowanie stanął na wysokości zadania i biję im pokłony za tak cudowną oprawę graficzną. Wartościowa pozycja, która pięknie prezentuje się zarówno na półce, jak i trzymana w ręce w trakcie czytania. Kolejny raz się postarali. Może pamiętacie wydane przez nich pocztówki z cytatami Tuwima? Gorąco zachęca do zagłębienia się w twórczość tego genialnego poety. Nie będziecie żałować, obiecuję.


Tytuł: „Najpiękniejsze wiersze”
Autor: Julian Tuwim
Data premiery: 16 listopada 2015
Ocena: 9/10


Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu Egmont.

7db5f-egm_polska_logo_bw_neg_rgb300

 

5 myśli na temat “Geniusz w pięknym wydaniu – „Najpiękniejsze wiersze” Julian Tuwim

  1. W sumie to ja słabo znam Tuwima, ale też nie jestem zbyt wielką fanką poezji, więc można się tego spodziewać. Wydanie zachęca. A z Akurat to mnie zaskoczyłaś – nie wiedziałam 🙂

    Lubię to

Skomentuj

